Warning: is_dir(): open_basedir restriction in effect. File(/home/chilib/domains/bihamtahm.com/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/themes/default) is not within the allowed path(s): (/home/chilim/:/tmp:/var/tmp:/opt/alt/php56/usr/share/pear/:/dev/urandom:/usr/local/lib/php/:/usr/local/php56/lib/php/) in /home/chilim/domains/bihamtahm.com/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/forms/wpdFormAttr/Form.php on line 157
مراقبت های بعد از زایمان در خانه | BihamtaHandMades
مراقبت های بعد زایمان و مرا قبت از کودکمان

در دو نوشته قبلی به اطلاعات قبل از زایمان و راه حل های رفع عوارض بعد از زایمان پرداختیم. در این نوشته به مراقبت های بعد از زایمان در خانه میپردازیم و میبینیم بعد از ترخیص از بیمارستان, باید چه مراقبت هایی را در منزل انجام دهیم.

هیچ جا مثل خانه خودتان نیست

مراقبت های بعد از زایمان در اولین روزها

هنگام ترک بیمارستان قابله‌ها پند و اندرزها و توصیه‌های‌ فراوانی‌ برای‌ من داشتند، که بیشتر آنها را به خاطر نمی‌‌آورم، ولی‌ یک قانون مهم را اجرا کردم. قابله‌ام به من گفت: «به محض رسیدن به منزل،برای مراقبت های بعد از زایمان یک لباس راحت و روبدوشامبری‌ روی‌ آن بپوش و به مدت یک هفته لباس بیرون بر تن نکن و از منزل بیرون نرو».

خُب، پس حالا دیگه خونه هستیم‌

شوهرم و من شب شنبه، ساعت ۹، درست چهل و پنج ساعت بعد از تولد اولین فرزندمان و سه ساعت پیش از انقضای‌ تاریخ بیمه‌مان بیمارستان سانفرانسیسکو را ترک کردیم.

قرار دادن الکساندر کوچولو در ساک مخصوصش حدود نیم ساعت و قرار دادن ساک در خودرو و مستحکم کردن آن نیز به همین اندازه طول کشید. در هر صورت با این توقع و انتظار که خانه تغییر زیادی‌ یافته است، عجیب‌ترین بخش کار ورود به خانه خالی‌‌مان بود. در حالی‌ که آن را فقط دو روز پیش ترک کرده بودیم.

مراقبت های بعد زایمان از کودکمان

زمانی‌ که الکساندر را سرانجام از صندلی‌ عقب خودرو بیرون آوردیم، نمی‌‌دانستیم واقعاً باید با او چه‌کار کنیم.

این آگاهی‌ نسبت به خودتان به عنوان والدینی‌ که تازه دارای‌ فرزند شده‌اند، زمینه را برای‌ چگونگی‌ رفتار پدر و مادرانه و ارتباط با فرزندتان فراهم می‌‌آورد.

اگرچه ممکن است ایده بسیار خوبی‌ به نظر نرسد، ولی‌ در اولین هفته‌ای‌ که اولین فرزندتان را به منزل آورده‌اید، خویشاوندانتان را وادار به آمدن و اقامت در منزلتان نکنید؛ زیرا این زمان فرصت خوبی‌ برای‌ ایجاد ارتباط والدین/ فرزند است و خلوت و زندگی‌ خصوصی‌ برای‌ ایجاد اعتماد به نفس و مهارت و تبحر برای‌ والدین لازم است.

کمکهایی‌ برای‌ مامان‌

خانواده و دوستان ممکن است در مورد نوع کمکی‌ که لازم دارید از شما بپرسند. بهترین کمک از طرف ملاقات‌کنندگان روزانه در ضمن این چند هفته اولیه ممکن است انجام امور نظافت، پخت‌وپز و شستن لباسها و ملافه‌ها و سپس به آرامی‌ بازگشت به منزلشان باشد.

از دوستتان بخواهید کودکان بزرگ‌تر را ساعت یک بعدازظهر بیرون ببرد و یا غذای‌ خانگی‌ آماده برایتان بیاورد (مرغ بریان چون بازمانده آن سرد و گرم قابل مصرف است و سوپ بهترین نوع غذا هستند).

امور دیگر مانند پست کردن نامه، آوردن لباس از خشک‌شویی‌ و یا پرداخت قبوض کارهایی‌ هستند که دیگران می‌‌توانند برایتان انجام دهند. زمانی‌ که بدانید کارهای‌ خانه‌تان انجام شده‌اند، قادر به استراحت و مراقبت های بعد از زایمان سپس لذت بردن از گلهای‌ ارسالی‌، تماشای‌ کارتها و سبد گلهای‌ دریافتی‌ و اندیشیدن به تمام افرادی‌ که شما و فرزندتان را دوست دارند، خواهید بود.

مراقبت های بعد از زایمان از همسرمان

مقررات اولین هفته در منزل‌

در اینجا همسرتان باید به کمک شما بشتابد، اما حالا زمانی‌ است که باید بر روی‌ خود و خانواده‌تان متمرکز شوید. استراحت و خلوت و تنهایی‌ برای‌ رفاه و سلامت شما و نوزادتان ضروری‌ است.

می‌‌توانید یک پیام تولد نوزاد روی‌ سیستم پیام‌گیر تلفن خود ضبط کنید و زنگ تلفن را قطع کنید.

ناتاشا می‌‌گوید: «ای‌‌کاش وقت بیشتری‌ با نوزادم گذرانده و تلفن‌های‌ کمتری‌ زده بودم، اگرچه تلفن زدن به همه دوستان و شرح تجربه تولد نوزاد بسیار وسوسه‌انگیز است، اما این تلفن‌ها را می‌‌توان به زمان دیگری‌ موکول کرد. فرصت صرف وقت با نوزادِ تازه متولدشده تکرار نخواهد شد».

همیشه یک لیوان نوشیدنی‌ در دسترس خود داشته باشید، به ویژه اگر به نوزاد خود شیر می‌‌دهید. وجود مقدار کافی‌ آب در بدن برای‌ سلامتی‌ خود شما و نیز برای‌ نوزادتان اهمیت زیادی‌ دارد. باید سعی‌ کنید روزانه حداقل دو بار خواب کوتاهی‌ داشته باشید، ولی‌ فراموش نکنید که خواب موجب کاهش آب بدن می‌‌شود.

مراقبت های بعد از زایمان و رسیدگی به مهمان ها

سعی‌ کنید ساعات ملاقات را محدود کنید. دوستان و همسایه‌ها ممکن است هدیه یا غذا همراه بیاورند. با مهربانی‌ و بزرگواری‌ از آنان تشکر کنید و شرح دهید که خسته‌اید و اظهار کنید که منتظر دیدار آنان در چند هفته آینده هستید.

سیسیلی‌ می‌‌گوید: «بهترین اندرزی‌ که به من داده شد، ولی‌ به آن گوش ندادم، این بود که برای‌ یکی‌ دو هفته اولیه تعداد ملاقات‌کنندگانم را محدود کنم. به علت رعایت نکردن این امر احساس می‌‌کردم فرصت کافی‌ برای‌ دریافت و درک نیازهای‌ نوزاد ندارم، بلکه سعی‌ داشتم نیازهای‌ نوزاد را بر اساس زمان ملاقات‌کنندگان برنامه‌ریزی‌ کنم».

بهترین راه برای‌ اطمینان یافتن از اینکه در حال استراحت یا با نوزادتان تنها هستید این است که در لباس راحتی‌ و روبدوشامبرتان بمانید.

آن‌طور که کری‌ می‌‌گوید: «دوست خوبی‌ به من توصیه می‌‌کرد که دوش نگیرم و باس مرتب نپوشم، زیرا به محض انجام این کارها، افراد به دیدن شما می‌‌آیند. من دوش گرفتم و به پخت‌وپز و نظافت برای‌ خانواده‌ام پرداخته بودم، در حالی‌ که باید تا حد ممکن در لباس راحتی‌ منزل و در حال دوشیدن شیر باقی‌ می‌‌ماندم».

به تن داشتن لباس راحتی‌ برای‌ یک هفته (من دو دست لباس برای‌ راحت‌تر شیر دادن به نوزادم تهیه کرده بودم و به تناوب آنها را می‌‌شستم) با چند هدف صورت می‌‌گیرد. قبل از هر چیز، به شما – و هر کس دیگر – یادآوری‌ می‌‌کند که مهم‌ترین کاری‌ که باید انجام دهید استراحت کردن و مراقبت های بعد از زایمان  و اجازه دادن به دیگران برای‌ مراقبت های بعد از زایمان از شما است.

با این سر و وضع ظاهری‌ خود شما میل کمتری به انجام کارهای‌ منزل یا وظایف خانگی‌ دارید، مثلاً همسرتان چیزی‌ به جز شیر دادن به نوزاد از شما توقع نخواهد داشت (حتی‌ برای‌ مدتی‌ فرد دیگری‌ پوشک بچه را عوض خواهد کرد).

شیر دادن

 

آلیسا اظهار می‌‌دارد: «بزرگ‌ترین اشتباه من عدم مراقبت های بعد از زایمان از خودم بود. وقتی‌ میهماندار هواپیما به ما می‌‌گوید که پیش از کمک به فرزندتان برای‌ قرار دادن ماسک اکسیژن، ماسک خودتان را روی‌ بینی‌ قرار دهید، نکته درستی‌ را بیان کرده است. بار دوم این حرف را بهتر درک خواهم کرد».

مراقبت های بعد زایمان و چکاپ کودک

اگر هنوز درد دارید، از همسرتان بخواهید کیسه یخ را باز هم برای‌ شما آماده کند یا برای‌ التیام سریع‌تر، محل امن آفتابگیری‌ را پیدا کنید و خود را چند بار در روز در معرض آفتاب قرار دهید. همچنین می‌‌توانید در یک وان یا لگن آب گرم، یا حتی‌ وان بچه، بنشینید. اگر کوسن گرد توخالی‌ در اختیار دارید، از آن برای‌ نشستن در وان استفاده کنید.

التیام و مراقبت های بعد از زایمان‌ در خانه‌

برای‌ تسریع در التیام زخمها دم‌کرده گیاهی‌ به آب اضافه کنید. این دم‌کرده می‌‌تواند عصاره نارون یا سرو باشد که قابض و بندآورنده خون است و موجب به هم فشرده شدن رگهای‌ خونی‌ می‌‌گردد. گیاه گوش‌خر کامفری‌ آرام‌بخش است یا اسطوخودوس که موجب رشد و تولید پوست تازه می‌‌شود. این گیاهان را می‌‌توانید به صورت خشک و خیساندن آنها در آب گرم یا به صورت عصاره مصرف کنید.

 خوردن دمنوش

شاید بتوانید این گیاهان را به صورت مخلوط شده یا بسته‌بندی‌ آماده مصرف برای‌ مراقبت های بعد از زایمان  تهیه کنید. برخی‌ از این گیاهان شامل: برگهای‌ گوش‌خر، ریشه گیاه گوش‌خر، پودر صمغ مر (انگم خوشبو و تلخ‌مزه)، سیر، مریم‌گلی‌، نمک دریایی‌، میوه ناشکوفای‌ اورسی‌ و چمبرک هستند.

آنها را به خوبی‌ دم و در یخچال نگهداری‌ کنید و به آب وان یا لگن بیفزایید. برای‌ تسریع التیام و بهبودی‌ می‌‌توانید فنجانی‌ از دم‌کرده گیاهی‌ گوش‌خر بنوشید. تهیه مقادیری‌ از این جوشانده گیاهی‌ وظیفه بزرگی‌ است که می‌‌توانید بر عهده همسر یا میهمانانی‌ بگذارید که مایل‌اند به شما کمک کنند.

درمانهای‌ گیاهی‌ برای‌ بهبودی‌ پس از زایمان‌

تعدادی‌ از داروهای‌ گیاهی‌ زیر یک آرام‌بخش ساده برای‌ زمان حال شما هستند و در دسترس داشتن دائمی‌ آنها مفید است.
ژل آلوورا (تازه، تهیه‌شده از گیاه) موجب خنکی‌ پوست، تسکین درد و کمک به التیام زخم و مراقبت های بعد از زایمان است. ژل فشرده‌شده از گیاه را روی‌ نوار بهداشتی‌ خود قرار دهید.

دم‌کرده علف گربه، التیام‌بخش دردهای‌ بعد از زایمان و آرام‌کننده تنش عصبی‌ است.

دم‌کرده گیاه گوش‌خر (برگ یا ریشه)، به‌وجودآورنده سلولهای‌ تازه و آرام‌کننده درد برش یا پارگیهای‌ میان‌دوراه و بواسیر است. دم‌کرده آن را بنوشید یا در آب گرم لگن یا وان بریزید و در آن بنشینید.

زنجبیل درد بخیه‌های‌ سزارین را آرام می‌‌کند. پارچه تمیزی‌ را در محلول ساخته‌شده از زنجبیل رنده‌شده و آب‌جوش بخیسانید.

محلول گلدن‌سیل از عفونت پیشگیری‌ و درد را آرام می‌‌سازد. آن را در آب لگن یا وان بریزید.

نوشیدن چای سبز

پوسته نارون درد پارگی‌ میان‌دوراه را آرام و پوست را تقویت می‌‌کند. خمیری‌ از پودر آن، آب و روغن زیتون درست کنید و روی‌ پارگی‌ بمالید.

سلام، غریبه‌

در اولین روزها، اولویت برای‌ شما مراقبت های بعد از زایمان و استراحت کافی‌ باشد. تنها راه بهبود فیزیکی‌ شما، تولید و جریان یافتن شیر و ارتباط و همبستگی‌ با نوزاد، استراحت خوب و کافی‌ است. این دوران، زمان ویژه‌ای‌ است که باید از آن حفاظت کنید و آن را پاس بدارید.

این روزها زمان تنظیم شدن بدنتان با نقش جدیدش است. سطح هورمونها تغییر می‌‌یابد و دوباره تنظیم می‌‌شود. شما در حال التیام و بهبودی‌، ولی‌ تمام اوقات بیدار و سرپا هستید. همچنین هیجان‌زده و شاید نیز عصبی‌ باشید. ساده‌تر بگوییم؛ خسته‌اید.جلو گیری ازافسردگی و مراقبت های بعد از زایمان

من فریاد کشیدن بر سر همسرم را که هفته اول در منزل مانده بود، به خاطر می‌‌آورم. از او می‌‌خواستم تلفن به اداره را متوقف و ابزارآلات کارش را جمع‌آوری‌ کند و کناری‌ بگذارد.

او حیرت‌زده از من پرسید: «یعنی‌ می‌‌خواهی‌ تمام مدت اینجا بنشینم؟». در حالی‌ که او برای‌ انجام بعضی‌ کارهای‌ عقب‌افتاده خانه، می‌‌خواست از این فرصت استفاده کند.

من جواب دادم: «دقیقاً». زیرا هر فعالیت غیرمرتبط با نوزاد به نظرم وقفه‌ای‌ گستاخانه در کارها بود.

مراقبت های بعد زایمان پوشیدن لباس

 

آنچه شوهرم می‌‌بایست انجام می‌‌داد (و در حقیقت انجام داد – و شوهر شما نیز باید انجام دهد) مراقبت های بعد از زایمان و پیشگیری‌ از ایجاد مزاحمت در فضای‌ شیر دادن و خواب نوزاد است. این بدان معناست که همسر شما باید ساعات خاصی‌ را برای‌ ملاقاتها، تلفنها و مدیریت امور جزئی‌ زندگی‌ روزمره (از پرداختن قبضها گرفته تا جایگزینی‌ دستمال کاغذی‌) را به‌گونه‌ای‌ در نظر بگیرد که شما بتوانید تنها بر نوزاد و بازگشت خود به حال عادی‌ متمرکز شوید. زیرا زندگی‌ واقعی‌ بسیار زود خود را نشان می‌‌دهد.

تجربه تولد و مراقبت های بعد از زایمان

هورمونها تنها چیزهایی‌ نیستند که بعد از زایمان باید دوباره تنظیم شوند.

پرین رولند، مربی‌ گواهینامه‌دار زایمان، می‌‌گوید: «به عنوان یک دستیار اتاق درد زایمان، مهم‌ترین کاری‌ که بعد از تولد نوزاد برای‌ مادران انجام می‌‌دهم کمک به آنان در پردازش تجربه زایمان است.

زایمان یک حادثه مهم است و نیاز دارید که در باره آن صحبت کنید، احساس خود را هنگام ورود پرستار به اتاق بازگو کنید. عصبانی‌ شدن نسبت به شوهرتان را به یاد آورید و به آن بخندید و جزئیات زایمان را مرور کنید.

پدران صحبت در باره تجربه‌شان را لازم دارند، زیرا بعد از صحبت در باره آنچه هر دوی‌ شما از سر گذرانده‌اید، می‌‌توانید زندگی‌ را ادامه دهید و به چالش بعدی‌ بپردازید».

به این منظور دفترچه‌ای‌ تهیه و احساسات خود را یادداشت کنید. گوش دادن به حرفهای‌ همسرتان و خواندن داستانتان با کلماتی‌ که خودتان به‌کار برده‌اید، ابعاد جدیدی‌ به این تجربه شما می‌‌دهد.

هنوز برای‌ دو نفر غذا می‌‌خورید

در طول دوره شیردهی‌ نسبت به دوره حاملگی‌، برای‌ ثابت نگه‌داشتن وزن خود، روزانه به ۵۰۰ کالری‌ بیشتر احتیاج دارید. برای‌ زنانی‌ با اندام متوسط مجموع این میزان ۲۷۰۰ کالری‌ است، که باید شامل هشت لیوان مایعات بدون کافئین باشد. اگر هنگام تشنگی‌ آب بنوشید و رنگ ادرارتان روشن باشد، میزان مایعات وارده به بدنتان کافی‌ است.

تنظیم میزان کلسیم مصرفی‌ نیز مهم است. شما مجموعاً روزانه پنج لیوان شیر یا معادل آن کلسیم لازم دارید. کمبود کلسیم بر میزان شیر تأثیر نمی‌‌گذارد، اما بدنتان از کلسیم ذخیره‌شده برای‌ جبران کمبود استفاده می‌‌کند و این امر موجب کاهش استحکام دندانها و استخوانها می‌‌شود.

(چنانچه بعد از شیردهی‌ میزان کلسیم مصرفی‌ خود را بالا نگه‌دارید، توده استخوانی‌ به حالت عادی‌ بازخواهد گشت). در صورتی‌ که به محصولات لبنی‌ حساسیت دارید، سبزیجات سبزبرگ فراوان و به اندازه کافی‌ مایعات دیگر مصرف کنید، زیرا میزان شیر مادر به مقدار شیر مصرف‌شده توسط او بستگی‌ ندارد.

شاید بهتر باشد از مصرف غذاهای‌ نفاخ مانند کلم و کلم‌بروکلی‌ خودداری‌ کنید. چون بر شیرمادر تأثیر می‌‌گذارد و موجب ناراحتی‌ نوزاد می‌‌شود. قهوه بدون کافئین مصرف کنید و میزان مصرف قهوه عادی‌ را کاهش دهید. میزان کافئین که به شیر وارد می‌‌شود ناچیز است. ولی‌ آیا شما خطر بیشتر بیدار ماندن نوزادتان را می‌‌پذیرید؟

به هر مقدار که میل داشته باشید می‌‌توانید سیر بخورید. طعم آن وارد شیرتان می‌‌شود، ولی‌ بر اساس تحقیقات انجام‌شده اغلب نوزادان این طعم را دوست دارند و بهتر شیر می‌‌خورند.

لیسا اظهار می‌‌دارد: «در همان روزهای‌ اولیه درخواهید یافت که برای‌ مدت طولانی‌ نباید گرسنه و تشنه بمانید. از وقتی‌ که شروع به شیر دادن کرده‌ام، شوهرم تعداد بسیار زیادی‌ بطری‌ آب معدنی‌ برایم تهیه کرده است! من او را کاندیدای‌ بهترین شوهر دنیا می‌‌کنم.»

بعد از چند روز اولیه‌ و بعد از مراقبت های بعد از زایمان

در زیر فهرستی‌ از نوزده مورد کارهای‌ روحیه‌بخش آمده است. بد نیست بعضی‌ را بیاموزید.

  1.  کوتاه کردن موها به منظور استتار ریزش مو
  2.  بیشتر خوابیدن در صبح در حالی‌ که همسرتان مسئولیت رسیدگی‌ به فرزندان دیگرتان را بر عهده گرفته است‌
  3. بیرون رفتن ازمنزل برای‌ آخر هفته‌
  4.  استراحت در یک وان آب گرم‌ برای مراقبت های بعد از زایمان
  5. گذراندن روزی‌ در استخر مجهز به سونا
  6. تماشای‌ یک فیلم سینمایی‌ در بعدازظهر
  7. شرکت در کلاسهای‌ نقاشی‌‌
  8. گذراندن یک شب بیرون از منزل‌
  9. یک پدیکور آرام همراه با مطالعه کتاب‌
  10. انجام حرکات موزون‌
  11. خرید لباس جدیدی‌ به اندازه اندام همین روزهایتان‌
  12. انجام ورزش یوگا
  13. نوشیدن یک فنجان قهوه درتنهایی‌ (و در صورت شیر دادن، یک نوشیدنی‌ بدون کافئین)
  14. دیدار با افراد مورد علاقه‌تان‌
  15. نظافت خانه توسط فردی‌ دیگر
  16. تنها بودن در یک خانه تمیز
  17. ماساژ
  18. یک دوش طولانی‌‌
  19. یک حمام داغ طولانی‌‌
  20. خواب، خواب و خواب‌
مطلبی که خواندید, برگرفته از کتاب کلیدهای مراقبت از نوزاد، از تولد تا یک سالگی، نوشته تکلا .اس نی, ترجمه زهرا جعفری و منتشر شده توسط انتشارات صابرین میباشد.
مشاهده نسخه کامل کتاب
5 1 رای
امتیاز دریافت شده
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها