Warning: is_dir(): open_basedir restriction in effect. File(/home/chilib/domains/bihamtahm.com/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/themes/default) is not within the allowed path(s): (/home/chilim/:/tmp:/var/tmp:/opt/alt/php56/usr/share/pear/:/dev/urandom:/usr/local/lib/php/:/usr/local/php56/lib/php/) in /home/chilim/domains/bihamtahm.com/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/forms/wpdFormAttr/Form.php on line 157
ناخن بچه ها و روش های صحیح گرفتن ناخن نوزاد | BihamtaHandMades
ناخن کودک

 چیدن ناخن بچه

از بین تمام امور مراقبت نوزاد، به‌نظر می‌‌رسد هیچ چیز بیشتر از چیدن ناخن نوزاد، برای‌ والدین ترسناک نیست.

آنا گفت: «یک بار من باعث خونریزی‌ ناخنهای‌ نوزادم شدم. وحشتناک بود. فکر می‌‌کنم بیش از بابی‌ گریه کردم. حالا گاهی‌ می‌‌توانم در هر بار تنها دو ناخن را کوتاه کنم. چیدن همه ناخنها یک هفته طول می‌‌کشد».

جولیا می‌‌گوید: «هنگامی‌ که برای‌ اولین بار سعی‌ کردم ناخنهای‌ گابریلا را کوتاه کنم، نوک انگشتش را بریدم که باعث خونریزی‌ شدیدی‌ شد. دفعه بعد، این وظیفه را برعهده پدرشوهر جراحم قرار دادم و از آن زمان تاکنون هربار که او به دیدن ما می‌‌آید، این کار را انجام می‌‌دهد».

بلند شدن انگشت

دخترم نادیا با ناخنهایی‌ بلند متولد شد. در طول اولین روز زندگیش دائماً به آنها خیره می‌‌شدم و می‌‌دانستم که کوتاه کردن آنها واقعاً لازم است، اما نمی‌‌دانستم چگونه بدون بریدن انگشت‌های‌ ظریفش این کار را انجام دهم. روز بعد پزشک کودکان برای‌ بررسی‌ و معاینات دوره‌ای‌ او به دیدن ما آمد. او با قیچی‌ مانیکور و در مدت سی‌‌ثانیه ناخنهای‌ نادیا را کوتاه کرد. کار نیکو کردن از پر کردن است.

بعضی‌ والدین قسم می‌‌خورند که با جویدن، ناخنهای‌ نوزادشان را کوتاه می‌‌کنند. کار سختی‌ نیست، زیرا ناخنها در این مرحله بسیار نرم هستند. مزیت این روش این است که دیگر خطر بریده شدن انگشت نوزاد با قیچی‌ را در برندارد، ولی‌ اشکال در اینجاست که خطر پارگی‌ ناخن تا سر حد پوست وجود دارد. خودِ من هرگز نمی‌‌توانم خود را به این امر راضی‌ کنم.

من حتی‌ ناخنهای‌ خودم را نمی‌‌جوم و جویدن ناخنهای‌ فرزندم واقعاً عجیب به‌نظرم می‌‌رسد.

برای‌ اجتناب از تمام این مسائل می‌‌توانید دستکش پنبه‌ای‌ به نوزاد بپوشانید، ولی‌ به احتمال زیاد نوزاد پوشیدن آن را در دراز مدت دوست نخواهد داشت و از طرفی‌، از شما چه پنهان، کوتاه کردن ناخن بچه ها برای‌ والدین ناراحت کننده‌تر از خود کودکان است.

بزرگ‌ترین پسرم نه ساله است و شوهرم هنوز ناخنهای‌ فرزندانمان را کوتاه نمی‌‌کند. هنگام گرفتن ناخنها، حتی‌ اگر اتفاقاً کودک زخمی‌ شود، درد چندانی‌ احساس نخواهد کرد و زخم به زودی‌ التیام خواهد یافت.

ناخن‌گیر یا قیچی‌؟

به نظر من والدین به دو گروه مساوی‌ طرفداران استفاده از قیچی‌ و دوستداران ناخن‌گیر تقسیم شده‌اند.

ناخن‌گیر در ابتدا ایمن‌تر از قیچی‌ به نظر می‌‌رسد، ولی‌ در واقع ممکن است صدمه بیشتری‌ وارد سازد. بهترین راهنمایی‌ در این مورد استفاده از وسیله‌ای‌ است که خودتان بیشتر به استفاده از آن عادت دارید، زیرا همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، تجربه واقعاً اهمیت دارد و شما ممکن است دریابید که قیچی‌ مانیکور خودتان به احتمال زیاد کمتر از قیچی‌ نوک کند ناخن‌گیری‌ نوزاد، خونریزی‌ ایجاد می‌‌کند.

قیچی‌ ناخن‌گیری‌ نوزاد دارای‌ نوکهای‌ کند و غیربُرنده، بدون شک خطر کمتری‌ دارد. مشکل بزرگ این است که تیغه‌های‌ قیچی‌ نوزاد کمی‌ ضخیم‌تر و قرار دادن آن زیرناخنهای‌ نوزاد مشکل‌تر است، بنابراین احتمال بیشتری‌ برای‌ نیشگون گرفته شدن پوست نوزاد وجود خواهد داشت.

ناخن گرفتن نوزاد

زمان گرفتن ناخن بچه

هنگامی‌ که در حال آموختن چیدن ناخن نوزاد هستید، صبر کنید تا بخوابد. در حالت خواب دست‌ها به حالت باز قرار می‌‌گیرند، نه مشت کرده. قیچی‌ یا ناخن گیر را در یک دست بگیرید و با دست دیگر، نوک انگشت را از کنار ناخن به پایین بکشید.

حالا شما دسترسی‌ بهتری‌ به ناخن پیدا کرده‌اید، پس دل قوی‌ دارید و ناخن را بگیرید. تمام طول آن را به‌طور مستقیم بِبُرید.

چنانچه در باره گوشه‌های‌ تیز ناخن نگران هستید، می‌‌توانید با سوهان ناخن آنها را هم صاف کنید.

اگر انگشت بریده شد، محل بریدگی‌ را فشار دهید، خون خیلی‌ زود بند خواهد آمد. همچنین می‌‌توانید کمی‌ کرم آنتی‌‌بیوتیک روی‌ انگشت بمالید.

«شب فردای‌ روزی‌ که از بیمارستان به خانه برگشتیم، من با ناخن‌گیر نیمی‌ از شست دخترم را بریدم – یا حداقل این‌طور به نظر می‌‌آمد». هیلاری‌ سپس می‌‌افزاید: «او اصلاً از خواب بیدار نشد و بریدگی‌ چند روز بعد کاملاً بهبود یافت. ولی‌ از آن به بعد به قدری‌ شوکه شده‌ام که قادر به استفاده از قیچی‌ یا ناخن‌گیر نیستم».

کار شما با تمرین بهتر می‌‌شود و فرصتهای‌ بسیاری‌ برای‌ تمرین برایتان پیش خواهد آمد. ممکن است مجبور شوید ناخنهای‌ نوزادتان را در طول یک هفته چند بار بچینید (خبر خوبی‌ که برای‌ شما داریم این است که نگران بریده شدن ناخنهای‌ پای‌ نوزادتان نباشید و از شکل عجیب آنها هم نگرانی‌ به خود راه ندهید؛ زیرا آنها خیلی‌ کند رشد می‌‌کنند).

خب مقاله آموزش گرفتن ناخن بچه هم مثل بقیه مقالات قبلی “برنامه خواب نوزاد, شیر مادر و روش های شیر دهی, تغذیه نوزاد, پوشک کردن نوزاد و استحمام کودک ” در همینجا به پایان رسید…

مطلبی که خواندید, برگرفته از کتاب کلیدهای مراقبت از نوزاد، از تولد تا یک سالگی، نوشته تکلا .اس نی, ترجمه زهرا جعفری و منتشر شده توسط انتشارات صابرین میباشد.
مشاهده نسخه کامل کتاب
5 1 رای
امتیاز دریافت شده
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها