Warning: is_dir(): open_basedir restriction in effect. File(/home/chilib/domains/bihamtahm.com/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/themes/default) is not within the allowed path(s): (/home/chilim/:/tmp:/var/tmp:/opt/alt/php56/usr/share/pear/:/dev/urandom:/usr/local/lib/php/:/usr/local/php56/lib/php/) in /home/chilim/domains/bihamtahm.com/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/forms/wpdFormAttr/Form.php on line 157
دندان های نوزاد و مراقبت از لثه | BihamtaHandMades
دندان های نوزاد

در مقالات قبل به هر چیزی که باید درباره نوزادتان بیاموزید پرداختیم. از اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر تا روش های شیردهی اصولی و استفاده از پستانک و بطری شیر خشک, همچنین به علل گریه نوزاد نظیر بیخوابی کودک, قولنج یا کولیک نوزاد و درد دندان نوزاد پرداختیم. در این نوشته به مراقبت از دندان های نوزاد و روش آن میپردازیم.

آغاز مراقبت از دندان های نوزاد

شاید فکر کنید که لازم نیست از همین حالا در باره مسواک زدن دندان های نوزاد نگران باشید؛ چون او تا مدتهای‌ مدید دندان نخواهد داشت.

مراقبت از دندان های نوزادان

باید بگویم چنین انتظاری‌ وجود دارد، در حقیقت شما باید از همین حالا به مسواک زدن دندانهای نوزاد بیندیشید و پیش از در آمدن دندانها، او را به تمیز کردن لثه‌هایش عادت دهید.

در چند بار اول، او احتمالاً شما را گاز خواهد گرفت. بهتر است شما قبل از آنکه این گاز گرفتنها به خونریزی‌ بینجامد، چاره‌ای‌ برای‌ آنها بیندیشید. البته کار جالبی‌ نخواهد بود.

نکات مهم داخل دهان بچه ها

لِدا می‌‌گوید:«مسواک زدن از شستن موها مشکل‌تر است. یکی‌ از کارهای‌ پر استرس است و ما در شب هرگز آن را انجام نمی‌‌دهیم».

بهترین مسواک برای‌ دندان های نوزاد یک قطعه گاز مربع شکل (که در داروخانه‌ها به فروش می‌‌رسد) و خیس کردن آن با آب معمولی‌ است. میزان جرمی‌ که این گاز می‌‌تواند پاک کند حیرت‌آور است. دندانهای‌ کودک نوپای‌ من به تازگی‌ بسیار ناخوشایند و بد به نظر می‌‌رسیدند، گویی‌ لایه‌ای‌ از جرم ضخیم روی‌ آنها را پوشانده بود. او به من اجازه نزدیک کردن مسواک به دهانش را نمی‌‌داد. اما دهانش را برای‌ دندانپزشک که لایه جرم را با قطعه‌ای‌ گاز پاک کرد، گشود.

یک جایگزین، مسواک نوک انگشتی‌ است – نوعی‌ مسواک با موهای‌ لاستیکی‌ که مانند کلاهکی‌ روی‌ انگشت قرار می‌‌گیرد. البته شما می‌‌توانید به‌طور مستقیم از مسواک زدن دندانهای نوزاد استفاده کنید، زیرا مسواک نوزادان بسیار نرم است. (جویده شدن آنها بر اثر لحظه‌ای‌ غفلت یکی‌ از نقاط ضعف آنهاست).

دهان نوزاد

هنگام مسواک زدن دندانهای نوزاد، او را پشت به خود و رو به آینه نگه‌دارید تا آنچه را انجام می‌‌دهید، مشاهده کنید. هنگامی‌ که کودک را از پشت گرفته‌اید، کمتر نسبت به موقعی‌ که رو به روی‌ شماست، دندانهایش را بر هم می‌‌فشرد و حرکت می‌‌کند.

در این مرحله نباید از خمیر دندان استفاده کنید. کودک آن را خواهد بلعید و بلعیدن فلوراید زیاد، ممکن است موجب صدمه رساندن به مینای‌ دندان های نوزاد هنوز درنیامده شود. ولی‌ کودکان بیش از شش ماهه مقدار معینی‌ فلوراید در رژیم غذایی‌ خود لازم دارند تا از پوسیدگی‌ دندانشان در آینده پیشگیری‌ شود. اگر آب منطقه شما حاوی‌ فلوراید نیست، می‌‌توانید آب معدنی‌ مصرف کنید یا از پزشک کودکتان بخواهید قطره فلوراید برای‌ او تجویز کند.

مطلبی که خواندید, برگرفته از کتاب کلیدهای مراقبت از نوزاد، از تولد تا یک سالگی، نوشته تکلا .اس نی, ترجمه زهرا جعفری و منتشر شده توسط انتشارات صابرین میباشد.
مشاهده نسخه کامل کتاب
5 1 رای
امتیاز دریافت شده
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها